divendres, 4 de setembre del 2009

Antichrist, de Lars Von Trier


Antichrist, de Lars Von Trier


Confirmat. Ja no m’agrada Lars Von Trier. Ja no queda cap esperança. Vaig veure Breaking the waves amb el romanticisme dels 20 anys i guardava el record del mite com si fos un amor d’adolescència. Però ara ja no, ara m’he fet gran de cop. Reconec que no ha estat fins avui que m’he decidit a escriure alguna cosa d’Antichrist malgrat que ja fa uns dies que l’he vista i és que no he sabut fins ara què era el que em provocava aquesta repulsió, aquest sentiment contradictori i de sobresalt. Perquè la pel•li impacta, sí, això no es pot negar. Indiferent no et deixa. A la sala on jo era, una dels cines Icària, enmig de la setmana, quatre persones es van aixecar i van marxar en una de les escenes més dures. I això que el preu de l’entrada d’aquest cine s’acosta als 8 euros! 8 euros malbarats en el que, al meu entendre, resulta un exercici pseudointel•lectual amb voluntat de provocació, amarat de pessimisme exacerbat i amb tufet de misogínia.
Intentaré explicar per què opino això, tot i que sense desvetllar-ne els detalls serà difícil.
D’entrada, però, no em vull estar de dir que la pel•lícula té moltes virtuts, algunes de les quals crec que depenen més dels actors que no pas del director o del guió. El paper de la protagonista és extremadament difícil i, al meu entendre, crec que la Gainsbourg el clava pràcticament a la perfecció. És una actriu que sempre m’ha agradat, des que la vaig descobrir a Jane Eyre i que penso que ha madurat molt bé, sense la necessitat de ser una estrella de Hollywood i passejar-se per la catifa vermella cada dos per tres. Opino que a Antichrist no només transmet sentiments, patiment i angoixa, sinó que fa que nosaltres mateixos (els espectadors) ho experimentem, que ens sentim oprimits a la butaca. Crec que el mèrit és bàsicament d’ella. Ell també fa un paperàs, no li vull treure glòria, però en realitat la protagonista indiscutible és ella. La pel•li, val a dir, només compta amb dos personatges. Bé, diria que en té tres: l’home, la dona i la natura. Però de carn i ossos, en té dos. I ho fan molt bé.
Així mateix, l’escena que encapçala la pel•lícula –el pròleg- és magistral (seguim amb la part d’elogis). Moviments en càmera lenta, estudi minuciós dels actes, dels gestos, en blanc i negre i contrastant l’aspresa de la situació amb la música. Bon començament.
Però a mesura que va calant el missatge que el director vol donar i, amb picades d’ullet (poc encertades, al meu entendre) a David Lynch –potser això és collita meva, però com que un company també ho va pensar, doncs m’atreveixo a dir-ho- i a El Resplandor (com s’ha atrevit!), a mesura que tot això passa, m’adono que el missatge que ha donat és pseudointel•lectual i provocador, principalment perquè crec que és una visió poc sustentada i m’atreveixo a dir, poc documentada. Simplificant: la natura és el nostre enemic, l’enemic de Déu, l’anticrist. I, per extensió, les seves accions malignes ens recorden les nostres i, en concret, les de la dona. I hem arribat al quid de la qüestió, al que hauria de tenir més “xixa”, però que en realitat és queda en algunes fuetades (ben dures, per cert) i en l’impacte d’unes escenes, al meu entendre, excessivament explícites. Escenes repugnants. Si d’una cosa m’ha servit veure la pel•lícula, això sí, és per aprendre el concepte de Ginocidi i ja avanço que, si algú la vol veure, el diàleg en què apareix aquesta paraula és clau per entendre-la.
En resum, si algú vol passar una mala estona mirant aquesta repugnància que el Lars Von Trier va cagar per sortir d’una depressió, doncs ja ho sap: cap al cinema! Si no, ja esteu avisats.

12 comentaris:

wilson ha dit...

Wilson

hola, añejas.

Oyga, te de limona, no hable por favor esas besteras sobre las peliculas porque asustará a la galera toda.

He visto esa peli que Vd dice y es una esperiencia unica que recomiendo a todos. Es muy bella y profunda. Y está muy bien.

Pienso yo que Vd no ha entendido la peli y no ha sabido cactar el mensaje del director, sr. Lars Von Trier. Se lo explico. La Naturaleza es neutra, no es ni buena ni mala, no es nuestra enemiga, no es la mujer, la naturaleza solo es mala ante la vision de la razon humana representada por el propio Dafoe (masculino) . Yo diria que todos los elementos magicos como el cuervo, el zorro , la cierba o inclusive incluso el feto muerto solo se le aparecen al Sr. Dafoe y no a ella. Y no es casualidad- ¿Por tanto donde esta la mentalidad maligina? Está en la mente de Dafoe, igual que una bruja solo existe en el pensamiento del inquisidoer. Y eso es lo que Vd no ha sabido ver y ha confundido los molinos con jigantes. Tremenda forma tuvo VD de tirar a la basura 6 euros o lo que fuera que le costara el cine (a mi me convidaron)


Es cierto que la peli es dura por la mutilacion sexual femenina que asta hubieron chavas que se desmayaron en algunas salas de cine. Y no digo más para que esten Vds tranquilas.

Pero mas duro me parese a mi los 700.000 patroncitos españoles que se van a ir al paro antes de que acabe el año. Y no, no lo digo yo. Lo dice el mismísimo INEF.

Tambien que he tenido que crear mi usuario por culpa del maldito bot engendro del demonio de la China que esta yenando esto de basura.

Te de llimona ha dit...

Wilson,
No estic d'acord amb tu. Jo no interpreto la pel·lícula de la mateixa manera. Sí que és cert que la visió que hi ha sobre la natura és a través dels ulls d'en Dafoe, en això tens raó... però jo parlava del paral·lelisme amb l'ésser humà i, en concret, amb les dones... Al diàleg que la parella manté sobre la tesi que estava fent la protagonista, en Dafoe li defensa que aquelles dones (bruixes) havien mort pel fet de ser dones i la Gainsbourg gairebé li justifica que el mal és a les dones... I, al cap i a la fi, a la pel·li, l'home és el bo, l'irracional, el sensat i ella és la dolenta, la irracional... No vull explicar més per si algú la vol veure. De totes maneres, he dit la meva opinió, és clar, a mi no em sembla gens profunda, pretén ser-ho, però es queda en la superfície, poca substància. El fet que la gent parli de les escenes més sanguinolentes quan surt del cine ja t'està dient que té poc contingut profund. Però, vaja, que cadascú té els seus gustos.
I sobre pagar l'entrada o no, mira, jo em gasto els diners en el que a mi em sembla. Gastar-se'ls en el cine no em sembla pas malament. Al cap i a la fi, m'ha tingut pensant una setmana, i això ja està bé. Si a tu t'hi van convidar, em sembla perfecte.
Bona vepre!

wilson ha dit...

Wilson

Oyga, te de limona

YO la vi con tremenda profundidad a la peli, me parecio muy autentica.

Es la lucha de lo irracional contra lo racional, de la razon contra la naturaleza, de la pasion cotra la practica. Pero no creo que sea pelicula marchista (ni femineista)

Ella es representada como bruja (ser irreal) pero él (Dafoe) como inquisidor (ser real) y eso es peor. mucho peor. el bosque yeno de mujeres representa metaforicamente la renovacion de la naturaleza y en verdad el hombre Dafoe con su razon fria y analistica se pelea con la naturaleza.

Ya digo yo que la naturaleza no es ni buena ni mala, solo es mala ante la razon humana (Dafoe). queda claro el mensage y la profundidad abismal de la peli.,

Oyga, te de limona gastese su dinero en lo que guste que a mi me convidará quien le de la gana. yo no tengo ninguna culpa que por mi situacion socioeconomica, mi encanto natural y mis sonrrisas me hallan invitado las chicas de bienestar social al cine. Pobrecillas. Dos de ellas se tuvieron que ir a mitad de la peli.

Y los patroncitos españoles siguen cayendo como moscas.

Bona vespra a Vd tambien.

Astrid ha dit...

Doncs m'esteu fent entrar ganes de veure-la. A veure si la pujen a sereiesyonkis. Què vol dir ginocidi?

Te de llimona ha dit...

Wilson,
Torno a discrepar de tu. A la pel·lícula hi ha tots aquests clixés que esmentes, però no hi ha un discurs clar ben explicat ni aprofundit. He sentit gent que diu que ni ell mateix sap què ens hi vol transmetre, i potser tenen raó. Quant a en Dafoe, ell no és cap inquisidor, al contrari, ell vol ajudar-la en tot moment, fins que ja no pot més. Ell és en tot moment el bo i el racional. I la cosa no canvia.
Te Blanc, no crec que t'agradés la pel·li, de debò. El ginocidi és l'extermini de dones en grup, en col·lectiu, un genocidi de dones en exclusiva. A la pel·li es referien a la matança de bruixes en l'època medieval. La noia estava fent la tesi sobre això.

salutacions!

Te de llimona ha dit...

Per cert, Te Blanc,
No sabia que es poguessin veure pel·lis també a seriesyonkis.com. Creia que era només per a sèries.

tchai ladoo ha dit...

Uiii! Crec que no l'aniré a veure...Tot i que m'heu despertat curiositat.

Te de llimona ha dit...

Tchai, creu-me, no t'agradaria hahaha... Ostres, a mi em va passar el mateix abans d'anar-la a veure, no volia fer cas de ningú. Us enganxo l'enllaç d'una altra crítica que va en la mateixa línia que la meva (i que consti que jo no l'havia llegida abans d'escriure la meva):

http://jordicine.blogspot.com/2009/09/una-mujer-que-llora-trama-algo_07.html

Anònim ha dit...

M'esperava un comentari més profund per part teva sobre el missatge de la pel·lícula i el per què de tot el repugnant, Te de llimona (el qual deu estar fastigós! Haha). Però com bé dius, potser no dius res més perquè no hi ha més "xixa".

I és que la pel·li no la considero un trunyo, però tampoc una obra mestra, tot i que amb l'argument que té tampoc es pot fer una cosa més bona o més llarga. Crec que a la pel·li li faltaria alguna cosa que la fes bona i que les coses fastigoses tinguin alguna explicació, i no la simple excusa que la tia està pirada.

Amén.

Te de llimona ha dit...

Kevin,
El comentari profund que esperaves quin era? Que em posés al cervell del Lars Von Trier i escopís les seve neures? El missatge que pugui tenir la pel·lícula és el que cadascú pugui arribar a deduir, perquè en realitat no hi ha cap discurs profund ni elaborat. Hi ha la voluntat de fer alguna cosa profunda, però es queda en quatre clixés. Encara no he llegit dues interpretacions idèntiques, cadascú amb les seves històries.
A mi m'ha semblat gratuïta i provocadora, mancada de substància. I les imatges violentes són necessàries, però massa explícites.

Ah, una crítica, Kevin, no t'explica la pel·li, el que fa és parlar-ne, fer-ne una valoració, però no te l'explica...

Astrid ha dit...

Vaya tela.. no tenia ni idea que existís una paraula específica per a parlar del genocidi de dones, existeix tb la versió masculina?. Ho dubto, ara mateix no recordo cap episodi a la història de la humanitat on s'hagin exterminat homes pel fet exclusiu de ser homes. Potser m'equivoco.
Per cert, sí, a a seriesyonkis tb pots mirar pelis, documentals i pelis porno, però no hi busquis pelis de gaire qualitat, tan sols hi són les més taquilleres ( amb això no estic dient que totes les pelis "de masses" siguin dolentes). Has vist United States of Tara?

Te de llimona ha dit...

Hola, Te Blanc!
No crec que existeixi aquesta paraula, pels motius que cites. D'altra banda, tampoc me n'alegraria que existís, per raons òbvies.

Doncs no he vist la pel·li que dius. És recomanable?